12 de maig 2008

Respostes al tema de l’Urbanisme a Puigcerdà

Contesto públicament alguns dels comentaris que s’han fet sobre el tema de l’Urbanisme a Puigcerdà..

Sr. Amaro, no és una opinió meva que la gent se n’anirà a un altre lloc: és un fet. Els darrers anys, conforme s’han anat eliminant les places de pàrquing del centre de la Vila (siguin o no de pagament) la caixa de les botigues ha baixat. Potser hem d’imputar altres motius i no seré jo qui confongui correlació amb causalitat, però és un fet que ve menys gent o, dit d’altra manera, que es compra menys. Suposo que la crisi de les hipoteques també deu haver fet el seu. Però quants més impediments posem, pitjor.

La gent pot optar per no pujar a Puigcerdà, senzillament. Els que tenen casa a Sallagosa o a Bellver, per exemple, tant se’ls en dóna anar a Puigcerdà o a Alp o a un altre lloc on sí puguin aparcar i igualment puguin anar de botigues o a bars i restaurants.

Sobre això que fan Caprabo i Bonpreu, Sr. Amaro, informi’s bé, perquè les botigues de Puigcerdà fa anys que ho fan. No sé si encara ho fan, però nolt de temps hi va haver un cartell al mateix pàrquing Saba que deia que si compraves al comerç de Puigcerdà podies obtenir bonus d’aparcament. Està vist que no deu ser bona solució, oi?

El tema de l’abastiment de gènere de les botigues, certament, és un problema.

En canvi, Sr. Amaro, teniu tota la raó quan dieu que molts cops són els propis botiguers o els seus treballadors qui col·lapsen les poques places d’aparcament que hi ha al centre. Això ho he pogut veure personalment molts cops.

Tema referèndum: ho dic clarament: jo no he votat. I sempre voto a totes les convocatòries electorals. Només un cop no vaig votar perquè estar malalt al llit. Així que a mi ningú no em podrà dir que passo de tot o que sóc poc demòcrata.

Però no participar també és una opció democràtica. Vol dir, quan es fa activament per un motiu com és el meu cas, que no estic d’acord en com s’ha muntat el referèndum. Ho torno a repetir: pots triar entre l’opció que ja ha decidit l’Ajuntament i una altra tan horrible que només un lero o algú amb molt mal gust (o molta mala bava) la votaria. Això és democràcia?

En unes eleccions poden concórrer totes les forces democràtiques que vulguin presentar-se. Aquí no. Ni tan sols es deixava a la gent que votés “CAP DE LES DUES OPCIONS”. És això democràcia?

Contesto rotundament: No, no ho és. Per tant, jo no participaré d’una farsa. Qui ho vulgui fer, té tots els meus respectes, però jo no hi passo per aquí.

Meister, conec molta gent que NO PASSA DE TOT que no han anat a votar per aquest motiu. Això no vol dir que tothom que no ha votat ho hagi fet per això, però no generalitzis tampoc.

Si a mi m’haguessin deixat escollir entre uns quants projectes, hauria anat a votar. Si m’haguessin preguntat SÍ ó NO a un determinat projecte, hauria anat a votar, però això no. I crec que la diferència és prou clara.

Sobre les declaracions del Sr. Alcalde a Televisió dels Pirineus, titllant poc més que de feixistes i ultraconservadors els qui s’oposen a la reforma, em sembla que ha perdut el nord. Jo no sóc ni ultraconservador (sóc progressista) ni feixista (sóc demòcrata) i no hi estic a favor. No m’oposo a que s’elimini el mercat dels diumenges (què té a veure?).

D’altra banda, l’Ajuntament i les institucions estan per fer allò que els ciutadans per si mateixos no poden fer solets, per si no ha entès bé el principi de subsidiarietat que el seu partit defensa i en el qual jo hi crec fermament. Per tant, és cosa de les administracions fer pàrquings, no dels botiguers. La feina dels botiguers es vendre i fer calés, donar llocs de treball i serveis a la Vila i pagar els seus impostos. No fer pàrquings. Això és una INFRAESTRUCTURA i de les infraestructures s’encarreguen les institucions. A menys, Sr. Alcalde, que ara militi a CiU o al PP i segueixi les tesis ultraliberals d’en Xavier Sala i Martí o de la Sra. Esperanza Aguirre.

Més coses, Meister, estic completament d’acord amb tu que les places eren del poble i que els cotxes les van segrestar. Retornem, doncs, al poble allò que és del poble. Per cert, farem el mateix amb les terrasses dels bars? No, oi? És que amb els calés no s’hi juga. Amb els calés d’uns pocs interessats, és clar. Uns pocs bars i restaurants poden ocupar espai públic per fer negoci. Però els comerciants no poden demanar llocs d’aparcament en interès propi. La llei de l’embut?

Sobre la teva exigència de reducció d’impostos per tenir plaça pròpia d’aparcament, m’hi addereixo. Jo també en tinc i no vull que me la cobrin dos cops. Per cert, també hauria de demanar que em retornin part dels diners dels impostos que es destinen a certs serveis municipals perquè el lloc on visc està força deixat de la mà de Déu. No recordo que mai hagi passat ningú a netejar-me el carrer…

Finalment, tinc entès que la participació en el “referèndum” ha estat del 9%. Posem un 10% per arrodonir. Jo diria que això no compleix cap condició de quòrum. Sr. Alcalde, prengui nota. Ho dic sense ànim polític ni sense cap ànim recriminatiu. Ja sap que defenso moltes de les seves polítiques i que he col·laborat amb l’Ajuntament sempre que he pogut, però això és un clam.

No cometi l’error que va cometre el Sr. Joan Llombart quan la reforma de les famoses bigues del carrer Major i de l’Estany. No va escoltar ningú. Va fer les coses “per collons” i li va costar l’Alcaldia i mai més no l’ha poguda recuperar, perquè quan el poble li retira la confiança a un polític, gairebé mai no la hi retorna. De debò, calmi’s i pensi-s’ho bé. No val la pena governar en contra del poble. Això no és democràtic.

No digui que hi ha sectors “ultres” (que n’hi ha, és clar) que li han posat pals a les rodes. El 90% no ha anat a votar. La majoria és llei en una democràcia. La majoria mana. I la majoria no està d’acord amb aquest projecte. Pensi-hi.

14 Comments:

At 12:11 p. m., Blogger Juan Amaro said...

Desconozco el tema de si aún los comerciantes de la villa otorgan descuentos a la hora de aparcar pero SABA es toda la zona azul y no solo el de plaza del Call, por lo que sería estratégico por parte de los comerciantes hacer lo mismo en toda la zona azul.
En el tema votar, no he dicho nada al respecto pero coincido contigo en que es un ejercicio libre el de hacerlo o no, pero en este caso, en el cual yo mismo podría haber ido, no lo hice por la sencilla razón de que no estoy de acuerdo en la manera que se pretenden hacer las cosas.
Pero los comerciantes que ya han dado un paso, ahora mismo deberían dar varios más.
Su propia supervivencia comercial y por tanto su futuro está en juego, y no solo entra el tema parcking.
No sé si habrás notado que son varios los bares que optan además por ofrecer menú a sus consumidores,caso Central, Petit café, el Espirit del Ví, etc.
Clara señal de que sus ingresos bajaron y que han tenido que hechar mano a alternativas que compensen esa bajada de caja.
Puigcerdá posee una amplia oferta comercial aunque no completa, pero amplia.
El tema es que la villa, comercialmente hablando, está orientado a un poder adquisitivo medio alto o alto, por lo que el resto o compra en mercadillo o se marcha a Andorra o Barcelona.
Si muchos restoranes y bares han tomado nota de esto, creo que el comercio tendría que plantearse corregir o modificar su oferta de cara a la gente.
Creo que una comarca que vive más que nada del turismo debe de buscar de forma contínua atractivos de cara al consumo, no sé si será ésta una de las opciones pero en épocas de crisis o de falta de circulante o aún no siendo así, el tema debe de ser el crear la necesidad del que el turista tenga o desee subir a Puigcerdá.
Que el tema plazas ha sido el detonante final de la crisis que atraviesa el comercio es una cosa, que el ayuntamiento ha cometido un error y subestima la materia gris de su población es otra y de la cual ya hablaremos.

 
At 12:37 p. m., Blogger Juan Amaro said...

Meister, me deja más tranquilo el hecho de que el género pueda seguir entrandose con normalidad.
Respecto a lo del ir i no a votar, es un derecho adquirido y un clarísimo mensaje de que la gente no está de acuerdo con el proyecto.
Mientras viví en la villa que fué hasta principios de este mes, pagué plaza de aparcamiento, es más estas plazas de aparcamiento resultan ser accesibles tanto en precio como en ubicación, pero llama la atención que un buen porcentaje estén vacías, cosa que me lleva a reafirmar que muchos de los vecinos de Puigcerdá utilizan su coche para trasladarse en la mayoría de los casos por escasos metros.
Muchas veces me he ptreguntado por qué no se fiscaliza con mas energía el tema multas por aparcamiento vencido y por ende, más la grúa.
Puede ser impopular, o molesto, pero seguro sería por demás efectivo.
Me parecen muy desafortunadas tus apreciaciones y calificaciones acerca de la actitud que ha tenido el pueblo en este "democrático" referendum.
VOZ DEL PUEBLO. VOZ DE DIOS.
Hoy más que nunca me viene a la memoria la frase de Artigas, héroe nacional uruguayo,"mi autoridad emana de vosotros y ella cesa ante vuestra presencia soberana", MEISTER, el pueblo de la villa de Puigcerdá ha emitido a su modo su opinión y eso es incuestionable.

 
At 2:58 p. m., Anonymous Anònim said...

Difereixo profundament amt tu en el fet d'anar a votar. Si no hi vas, és que passes del tema i punt. Si hi vas, hi ha mil maneres de presentar la teva no conformitat amb el procés (deixes la papereta en blanc, hi fots una altra cosa o el que sigui) però hi vas, fas constar que votes i fas constar que no t'agrada el procés.

També et recordo que el concurs era públic, que es van presentar diferents projectes a l'ajuntament i que TOTHOM qui hagués volgut, hauria pogut opinar sobre QUALSEVOL projecte dels que es van presentar. Òbviament també es podran fer i proposar reformes als projectes.

Tot i això, a mi me la bufa si això li costa l'alcaldia a l'actual govern. Jo el que vull són les places. Les conseqüències polítiques me la bufen. Sóc egoïsta, sí, però no pas més que algú altre. Jo voto el que m'interessa, i si no m'interessa, faig constar la meva oposició. Realment em fot dels nervis utilitzar l'abstenció per recolzar aquesta fal·làcia del descontent: és pura mandra i pura manca d'interès en el tema.

Si no recordo malament, després de la votació de l'estatut, que era una farsa orquestrada segons els teus criteris que has exposat, s'hauria d'haver derogat la proposta de llei, haver dimitit tot déu... i jo, que encara que no estava d'acord amb com es va portar l'assumpte, vaig anar a votar que NO em semblava bé. Em puc apuntar el 51% de l'abstenció cap al NO? Perquè si fós així, demà mateix me'n vaig a fotre una denúncia al TSJC per derogar-lo. I tampoc sóc feixista ni ultraconservador.

Hem de ser coherents i per sobre de tot anar a votar, en qualsevol cosa. Això és de país civilitzat. Mira Suïssa, amb votacions cada dos per tres i amb participacions elevades. Hem de reconèixer que ens falta esperit democràtic i quan el vent no bufa precisament al nostre favor, la flama d'aquest s'esvaeix com l'esperit sant.

Jo tampoc vull garitos orquestrats pels bars enmig d'una plaça pública. Tampoc vull els garitos del Miami i del Kennedy i mira si fot anys que hi són i la gent que hi va a menjar. Si algú, a les properes eleccions, em proposa coses coherents que convergeixin amb la idea del que em semblaria a mi que hauria de ser el meu poble on voldria viure tota la vida, el votaré. I si no n'hi ha cap que m'interessi, aniré a votar en blanc.

I m'ho miro des d'una òptica bastant objectiva perquè si una cosa se'm pot dir és que no em deixo influir per res ni per ningú, i m'encanta debatre coses de manera civilitzada amb gent que té visions diferents en certs aspectes de la vida. Crec que el debat enriqueix i és democràtic, ens fa millors i sempre ens pot oferir una visió que anteriorment no havíem copsat que faci que demà siguem una miqueta més lluny en el camí d'una societat justa, lliure i democràtica.

 
At 3:04 p. m., Anonymous Anònim said...

Per cert, vist com va el finançament públic, l'economia de les empreses privades, bancs i caixes enmerdats amb hipoteques d'alt risc i el consum privat caient en un pou sense fons, no sé pas d'on sortiran les misses per fer activitats com la universitat d'estiu, concerts, exposicions, reformes de béns i edificis d'interès històric... En definitiva, estic molt preocupat per la cultura...

Vénen temps difícils, amic.

 
At 4:04 p. m., Blogger Yarhel (Enric Quílez) said...

Jo també difereixo del teu criteri, Meister, tot i que el respecto.

La votació de l'Estatut no va ser cap farsa. Podies votar Sí, No o en blanc. Aquí no es podia votar "No", per tant no em sembla democràtic i per això no voto. Un altra cosa és que el projecte d'Estatut em semblés patètic, però la possibilitat democràtica de votar-hi en contra hi era i així hi vaig votar. Són coses diferents al meu entendre.

Jo també vull unes places peatonals. El que no vull és:

1. Que per manca de pàrquings a una distància raonable del centre del poble, el comerç en surti molt perjudicat.

2. Que es facin les coses sense diàleg.

Perquè, vaja, convocar els comerciants per ni escoltar-se'ls (parlo de l'Alcalde, no dels altres regidors presents a la reunió), francament s'ho podia haver estalviat.

En tot cas, ho torno a dir: places peatonals sí, anar a aparcar a Rigolisa, no, gràcies.


I del tema cultural, què dir? No s'acaba el Museu, no hi ha diners per a activitats i, a sobre, el desinterès de la gent per la cultura es troba en cotes elevadíssimes. Tot plegat, penós.

 
At 5:35 p. m., Anonymous Anònim said...

El diàleg, al meu entendre, hauria d'haver estat recíproc. Algú, com a associació de comerciants va presentar alguna alegació mitjançant els procediments democràtics quan en un ple de l'ajuntament es va aprovar la proposta de votació sobre la remodelació de les places? Algú va incloure en l'ordre del dia alguna esmena al respecte? LA RESPOSTA ÉS NO.

És molt fàcil apuntar-se l'abstenció (que vol dir que no hi prens part i que, en conseqüència, se te'n fot el que surti i et lliures a l'opinió de la majoria)i és una arma de doble fil: l'oposició té carnassa per fotre al govern, i el govern pot dir que els ciutadans els fan confiança en el que ells estimin oportú (no podem dir que el poble està en contra de l'equip de govern perquè, entre d'altres coses, tenen majoria absoluta al consistori.

La possibilitat democràtica de votar en contra de les places hi era, o sigui, no marcant cap de les opcions i votar en blanc. Però com que no hi vas anar, vas fer confiança en els que sí que hi vam anar. La possibilitat democràtica d'oposar-te al projecte de remodelació de les places també hi era, però ja has dit que les volies. La possibilitat democràtica de fer modificacions en el mètode d'elecció de propostes també hi era, però no vas fer servir la teva veu en cap ple municipal ni ningú ha fet cap instància instant l'ajuntament a prendre o a considerar certes mesures.

En fi, com diuen els castellans "mucho ruido y pocas nueces". Tothom ens queixem, jo el primer, amb respecte, cordialitat i més o menys encert, però a l'hora de fer-nos sentir no utilitzem els mecanismes que la democràcia ens brinda i ens decidim per llançar-nos merda els uns als altres fins que tots quedem ben marranots. Som així i no hi podem fer res.

Llanço una pregunta a l'aire: algú amb dos dits de front pagaria de l'ajuntament de puigcerdà 400 milions d'euros (segons les estimacions més baixes)per 150 places de pàrquing soterrades al Passeig 10 d'Abril, a 2€ l'hora d'aparcament, suposant que estiguessin ocupades en un 100% durant tots els dies i hores de l'any?

Cada plaça costaria de construcció d'inici uns 267.000€ i tardaríem en amortitzar el cost inicial, sense el manteniment, ni personal, ni llum ni aigua, ni revisions, assegurances ni res uns 55.555 dies, és a dir 152 anys.

ABANS DE QUEDAR EN EVIDÈNCIA DEFENSANT PROPOSTES ALTERNATIVES O PITJOR, DEFENSAR LES NO-PROPOSTES, MILLOR FER QUATRE NÚMEROS, QUE NO FA MAL SABER CALCULAR UNA MICA.

 
At 5:48 p. m., Blogger Yarhel (Enric Quílez) said...

Mira Meister, Puigcerdà, a diferència de Meranges no és cap règim de consistori obert. No es pot anar a un ple i dir que no hi estàs d'acord. Això només ho poden fer els nostres representants electes, que per això els votem.

D'altra banda, l'associació de comerç sabrà quins mecanismes va fer servir. Jo no tinc ni idea, però dubto molt que tinguin la capacitat d'incloure cap esmena en cap ordre del dia municipal. L'única cosa que dic és que l'Alcalde se'ls va escoltar forçat i apa que no se li va notar. Però vaja, està en el seu dret.


No entraré en qüestions polítiques, però em temo que això acaba de començar. Se senten moltes veus descontentes i el darrer cop que va passar això va haver mobilitzacions importants. Però com et deia, això ja són qüestions polítiques. Que cadascú faci el que consideri més convenient per defensar els seus interessos legítims.

 
At 6:08 p. m., Anonymous Anònim said...

Si bé, ja t'ho buscaré què s'ha de fer per incloure quelcom a l'ordre del dia d'un ple municipal i, fins i tot, obligar a que s'accepti. El mecanisme per fer proposicions de llei al parlament el tinc força més clar i si no recordo malament eren unes 300.000 firmes vàlides? Ho diu la llei.

Per altra banda, l'ajuntament està obligat per llei a donar resposta per escrit dins d'un cert termini a totes les instàncies que rep.

Que les coses es poden fer millor? No ho dubto pas. Que la solució seria fotre un bon forat a la plaça del Campanar? Evident. Que trobaríem runes i ruïnes per parar un tren? També. Que no podríem acabar fent el forat? 99% de possibilitats.

Tenim el que tenim i no ho podem canviar a no ser que fotem a terra la meitat del poble. En conseqüència, mirem d'adaptar-nos-hi sense fer tonteries i pataletes de nens petits. En això sóc molt pragmàtic i la política no em serveix. El que em serveix són els fets, i de moment en veig pocs de fets. Només tot de cara a la galeria. Un, quan vol alguna cosa, treballa i se la guanya. Si per una estratègia o una altra es decideix liquidar X places de pàrquing del centre del poble per convertir-ho en plaça peatonal i s'estima oportú de moment no ampliar l'oferta de pàrquing obert al centre, doncs mira, serà encertat o no però és una decisió. El temps dirà si encertada o no. Massa vegades he vist fer i desfer carrers en funció del vent que bufava.

I mira una cosa, si més no curiosa, parles amb gent de l'estació, de la baronia, del poliesportiu, de la granota, de Vilallobent, Age, Colònia Simó i se'ls en fot les places del centre de la vila. I els comerciants d'aquelles zones, també. En fi, que aquesta maniobra està orquestrada per un petit grup de pressió o "lobby" polític. No dic que em sembli malament, però no proposar solucions alternatives viables desacredita la protesta i crispa l'ambient a favor d'un interès polític concret. Tanmateix, no deixo de considerar les declaracions del nostre batlle com una pixada de test enorme.

 
At 6:14 p. m., Blogger Yarhel (Enric Quílez) said...

Em penso que la teoria aquesta del "lobby" maligne d'uns pocs interessats es desfarà d'aquí poc, ja ho veuràs.

A la gent de l'estació igual se'ls en foten les places de pàrquing però per la mateixa regla de tres també se'ls en fotran les reformes en si mateixes.

No crec que si veus el teu negoci perillar sigui cap pataleta infantil queixar-se. Potser si tu tinguessis un comerç ho veuries d'una altra manera. Penso que així seria.

En tot cas, hi ha mecanismes perfectament democràtics -a part dels referèndums i dels plens municipals- per expressar idees o per fer pressió. Però ja et dic, qui s'hagi de mullar, que es mulli.

 
At 9:05 p. m., Anonymous Anònim said...

Plenament d'acord. Al cap i a la fi, ni a tu ni a mi ens afecta. En tot cas un dia que no tinguem feina ens dediquem a fer una instància viam si ens rebaixen l'impost pel fet de tenir plaça pròpia!

Per cert, de l'altre tema no anem massa bé. Institucionalment diguéssim que molt interès no existeix i es prefereixen destinar els recursos cap a altres bandes, encara que oficialment es dediquin cap a una en concret. Al final, es recullen diners i després es destinen on fan "més" falta o on vesteix més enviar-los, ja saps com va la cosa, sempre igual. I aquest cop es punxarà, temps al temps. Per si de cas, estic estudiant alternatives al monopoli existent de l'allotjament.

 
At 9:20 p. m., Anonymous Anònim said...

Una altre cosa d´aquest ajuntament que afecta als botiguers especialment al ram de les carnisseries fa un temps que tenim una veterinaria, esta molt be que ens faci complir unes normes a tots i qui mes qui menys a tingut que fer alguna inversió ja esta be dic i es una cosa que millora la cualitat del producte etc... pero que l´ajuntament doni permis perque un senyor es planti els diumenges a fer pollastres a l´ast en mig del carrer en unes condicions sanitaries penoses i ningu no l´hi digui res perque es diumenge i la veterinaria o inspectora de salud no treballa es penos pel meu pare i a aixo l´ajuntament no hi diu res a i als comerciants de puigcerda ens fa fer o mes ben dit ens fa unes plaques que ens autoritza de vendre pagant 150 € i la placa no arriva despres de dos mesos de fer el pagament es una bergonya de la manera que funciona aquest ajuntament. Perdo perque potser he canviat una mica el tema.

 
At 11:16 p. m., Blogger Juan Amaro said...

Meister, con todo respeto, esos números que arrojas acerca del coste de una plaza de aparcamiento son por decirlo de una manera suave de asaltantes con patente.
Bien, según números de empresas dedicadas a la construcción de APARCAMIENTOS INTELIGENTES los mismos dan a 25 mil a 35 MIL EUROS.
Tengamos en cuenta que los aparcamientos inteligentes tienen entre otras ventajas un aprovechamiento de espacio muy superior a los tradicionales, y el coste de un parking inteligente suma no más de 3 millones de euros, cifra que al costado de la que tú manejas es por decirlo de una forma............abismal.
Ahora me dirás que las condiciones del terreno, que el tiempo que se demora y que aqu´es todo piedra.
Eso en cuánto podría modificar la cifra? en ......digamos 5 veces? aún así estaríamos muy pero que muy lejos de esas cifras.
En un edificio normal, el coste de una plaza de aparcamiento oscila entre los 18 y 23 mil euros, 900 por ciento más económica que la que dices costaría la de Puigcerdá.
Meister, sinceramente, o vivimos en Cataluñas diferentes o los datos que leemos uno de los dos son por demás erróneos.
Una cosa es segura, con esos costes por plaza de aparcamiento TODAS las empresas del mundo y no solo del territorio español le construyen a esta villa dos al precio de una.

 
At 11:57 p. m., Anonymous Anònim said...

Les dades eren de memòria sobre el que s'havia comentat en algun mitjà escrit.

Certament, i gràcies per l'apreciació, crec que el cost d'un aparcament soterrat oscil·laria entre els 30 i 60 milions d'euros. Essent aquest el pressupost base els números serien:

60 milions d'inversió
150 places
2 € /hora
100% d'ocupació


400.000€ per plaça
22,9 anys d'amortització.


En el cas d'un 50% d'ocupació, molt més proper a la realitat...

L'amortització total del cost inicial tardaria 45,8 anys.


Havent corregit els números... encara hi ha algú amb dos dits de front que aposti per aquesta opció?

 
At 6:03 p. m., Anonymous Anònim said...

Les xifres de participació oficial son un 6,99%, els vots en blanc un 15% i nuls un 9%. Que cadascú tregui les seves conclusions.

 

Publica un comentari a l'entrada

<< Home