19 de març 2008

Canons de neu urbans

He llegit en premsa darrerament que hi ha un projecte per instal·lar canons de neu artificial a l’estany que s’està fent a Rigolisa, per tal que la gent pugui practicar esquí de fons.

La veritat és que la mesura em va sobtar una mica, però la trobo força original. A fi de comptes, prefereixo que instal·lin canons de neu a Puigcerdà que no enmig de la muntanya, amb el conseqüent cost de pujar línies elèctriques i d’alterar més encara la muntanya.

No és gaire freqüent al Pirineu una iniciativa com aquesta, així que si reix, podria ser un element distintiu per al turisme local. A part que serviria per a potenciar turísticament una nova zona de la Vila que, per la seva llunyania del centre, correria el risc de quedar ràpidament desatesa. D’aquesta manera, potser se’n cuidaran molt més d’ella.

Pel que fa a consideracions ecològiques, l’única cosa a criticar és l’elevat cost energètic dels canons, perquè l’aigua retornarà de manera natural a l’estany quan es desfaci la neu. A més, en ser una zona semiurbana, no hi haurà alteracions greus del medi ambient. Ans al contrari.

Caldrà veure el projecte, però, com a mínim, ho trobo una idea força original. Si es fa amb una mica de bon gust, la nova àrea lúdica de Rigolisa por acabar essent un pol d’atracció turística força interessant.

En tot cas, molt millor instal·lar canons de neu a Rigolisa que no fer una pista d’esquí a la muntanya de Saltèguet. Tenint en compte que cada vegada neva menys i ho fa d’una manera força irregular, això podria representar una inversió ruïnosa per al municipi. A més a més, d’estacions d’esquí ja en tenim moltes, mentre que un parc de neu urbà és una cosa molt més innovadora.

6 Comments:

At 11:48 a. m., Blogger Juan Amaro said...

Comparto tu opinión.
Le darán vida a una zona y el costo de los cañones se puede amortizar.
Sí, es una muy buena iniciativa y aplaudo a quienes la han impulsado y creado, muy bien.
Así vale la pena abrir el ordenador y leer noticias como esta.

 
At 3:32 p. m., Blogger Meister said...

Crec que el canó funcionarà amb energia solar connectada a unes bateries... tampoc t'ho podria assegurar a hores d'ara però sembla que va per aquí.

En tot cas, directament és de difícil amortització perquè no crec que cobrin entrada! L'amortització s'hauria de calcular amb l'impacte sobre altres serveis del poble: restaurants, hotels, bars...

 
At 3:52 p. m., Blogger Juan Amaro said...

Sí, de una u otra manera el tema es que el turista gaste en la villa o sus cercanías y brindarle servicios, la idea es buena.
También se podría evaluar, dada la distancia con establecimientos tales como bares o similar, la instalación de algo allí, sea mediante un arrendamiento que permita costearlo.
Cómo se le llama por aquí, una licitación por determinado espacio y tiempo. Pero a lo que vamos, me gusta al idea y creo que todo aquello que no atente contra el medio ambiente y que brinde más servicios siempre es bienvenido.

 
At 4:00 p. m., Anonymous Anònim said...

No és la meva intenció ser derrotista..però no ho veig clar...
Les pistes d'esqui de fons de Sant Joan de l'Erm, a uns 1600 metres d'altitud, disposen de canons de neu per assegurar la neu però...tot i això hi ha una dificultat...la falta d'unes temperatures suficientment baixes que mantinguin aquesta neu sense que fongui...b, a Sant Joan, van fent però...a Puigcerdà, a 1225 metres d'altitud...tenim unes temperatures suficientment baixes per conservar aquesta neu de canó??

Crec que en si mateix és un projecte poc sostenible..

 
At 10:53 p. m., Blogger Meister said...

Tampoc la idea és explotar-lo d'una manera comercial i permanent durant X dies a l'any perquè sigui rentable... com a St Joan de l'Erm.

Si hi ha neu, si fa fred, hi haurà esquí de fons. I si no n'hi ha, doncs mala sort. És el que té no voler-ho explotar comercialment i no estar subjecte a una quota de resultats a final d'any.

 
At 10:35 a. m., Blogger Juan Amaro said...

Bueno, la lectura final es lo positivo de la iniciativa.
Que sea por espacio de unos días o que la temperatura acompañe y dure más es entonces cuestión clima por lo que alcanzo a entender.
Si bien es cierto lo que apunta el señor más arriba acerca de que la altura puede deteriorar el tema de la nieve haciendo que dure menos, lo más probable es que mientras tenga nieve tenga gente y si esta gente además es de fuera de la comarca, habrá consumo en los comercios lo cual al final se transforma en dinero que circula, sigo pensando que es buena iniciativa.

 

Publica un comentari a l'entrada

<< Home