24 d’octubre 2013

La ferida lluminosa



Com diu una amiga meva al Facebook aquest matí, la Cerdanya s’assembla cada cop més a Las Vegas. I no precisament en el sentit positiu. No sé si vàreu poder veure ahir per la nit la prova d’il·luminació de les pistes que l’estació de Masella ha decidit il·luminar per poder esquiar de nit.

Jo pensava que la cosa tindria una afectació limitada, però el cert és que gairebé mitja muntanya queda il·luminada. No vull ni pensar quin efecte visual tindrà quan hi hagi neu i es reflexi la llum a les pistes. Senzillament, ho trobo esgarrifós.

Malgrat això, sembla ser que estic en minoria. La major part dels comentaris al Facebook eren d’admiració. Sí, sí, molt maco, que si quina passada, que ara podrem esquiar de nit… doncs mira, jo ho trobo un atemptat ecològic. Aviat no podrem mirar enlloc de la comarca de nit, que tot seran llums. A més a més, la Tosa d’Alp és una muntanya emblemàtica que es veu gairebé des de qualsevol punt de la comarca.

Ara que es parla d’estalviar energia, no tan sols per la crisi econòmica, sinó pel tema de l’escalfament global i del canvi climàtic, un projecte faraònic com aquest em sembla un malbaratament d’energia brutal. Sort que només volen fer-lo servir els divendres i els dissabtes al capvespre, però tot i així, serà just quan més llum hi hagi a la comarca.

No entenc com s’ha permès això. Total, perquè uns senyors que estan podrits de milions guanyin quatre euros més. Però no passa res, aquí tothom pot fer el que vulgui i amb el tema de la contaminació lluminosa, que ens afecta a tots, no només al municipi d’Alp, on rau l’estació de Masella, és un campi qui pugui.

No sé quin encant tindrà aviat la Cerdanya de nit, però em temo que això cada cop anirà a pitjor i si no es posa remei, no només tindrem un problema molt seriós de contaminació lluminosa, sinó que molta gent que puja a la Cerdanya perquè es troba en un medi natural privilegiat, aviat s’ho podria començar a replantejar.

De debò és tan necessari poder esquiar unes poques hores més al dia? No dubto que l’experiència d’esquiar de nit pugui ser interessant els primers cops, però em temo que quan ho has fet uns quants cops, perd força la gràcia. En fi, allà cadascú amb la seva consciència.

3 Comments:

At 2:25 p. m., Anonymous Sara said...

Enric com ja saps estic completament d'acord amb tu. També m'ha sorprés els comentaris positius. Algú responia que és una passada esquiar amb lluna plena...sí senyor, ho és, però no estem parlant de la lluna, esquiaran a Las Vegas a l'hora en que normalment es trepitgen les pistes en màquines amb una bona calefacció, on no hi haurà entorn paisatge, la lluminària només deixarà veure foscor. Quina diferència hi haurà amb esquiar en una pista coberta?: la temperatura. Molts hem fet una sortida o una esquiada nocturna amb lluna i ella és precisament la gràcia... i.. una a l'any.. una cada ...
Las Vegas per a 4, 4 dies.
Avionetes, per a 4 amb molèsties per a molts.
Triem el que a d'altres contrades eliminen

 
At 10:37 p. m., Blogger Joana said...

Quan em va arribar la revista de Masella, no ho vaig trobar encertat. No li veig la gràcia, jo no penso pagar el suplement per poder esquiar amb fanals!

 
At 4:09 p. m., Blogger jordi cerdanya said...

Aquí et deixo el video de com la conjunció de la llum i uns núvols que paasven per allà per casualitat van donar aquestes imatges de malbaratament energètic i contaminació lumínica.
http://youtu.be/s_M9Hz6suzQ

 

Publica un comentari a l'entrada

<< Home