17 de gener 2017

La fi del món ja ha arribat (i ho critiquem, és clar)



Cada vegada que neva a Puigcerdà, sento la mateixa cançó: moltíssima gent que es queixa perquè no li han tret la neu de davant de casa seva. Reconec que és un tema complicat.

En primer lloc, som un poble de muntanya, no ho perdem de vista. Tot i que darrerament semblava que les grans nevades eren cosa de la història, però el fet és que no és així. De grans nevades n’hi ha i n’hi haurà durant molt de temps, com a mínim. Una altra qüestió és cada quant seran aquestes nevades.

Crec que a tota la comarca els ajuntaments estaven preparats –més o menys- per la nevada. A fi de comptes, els mitjans de comunicació no han parat d’anunciar que venia el llop i aquest cop, el llop ha arribat.

Naturalment, hi ha moltes maneres de gestionar el temporal. Tinc entès que hi ha un protocol per treure la neu: primer els accessos a serveis bàsics, com l’hospital o la residència, després, les principals artèries de comunicacions, després les secundàries… Si vius prop d’una artèria probablement podràs gaudir abans de la neteja de la neu, però en tot cas, els recursos són limitats i no podem tenir cinquanta llevaneus amb els seus corresponents operaris.

S’ha d’administrar allò que tenim. En algun post a les xarxes socials he vist comentaris del tipus “podrien gastar-se els diners en aquestes coses en comptes de en despesa inútil”. Potser sí. Però dubto que segons quina despesa que alguns qualifiquen d’inútil fos suficient per comprar ni una sola llevaneu més.

En tot això, he pogut veure com la brigada municipal es deixava la pell traient la neu. Només una crítica, que crec que és força lògica: és normal que posin a treure la neu d’unes escales un membre de la brigada proper als seixanta anys, mentre que els joves es dediquen a tasques menys feixugues? Aquí deixo la meva reflexió sobre la brigada. Evidentment, moltes gràcies a tots ells per la feina feta, en condicions molt dures, des d’altes hores de la matinada i molts cops sense cap mena de reconeixement.

Sobre la neteja dels carrers, és cert que potser es podria haver fet més racionalment, però siguem realistes: la neu, i més en aquestes quantitats i condicions de fred, no es fon fàcilment. La sal de vegades és inútil i l’única solució és treure-la amb camions. I com sempre, els recursos són limitats.

Jo crec que si es vol criticar, és millor esperar-se uns dies abans d’acusar ningú de “manca de previsió”. Per exemple, s’ha dit que no hi havia sal. Pel que tinc entès es va esgotar abans del previst. Aquí potser sí que hi va haver manca de previsió, però també és cert que es devia demanar desseguida més sal i també pel que tinc entès, hi va haver problemes de subministrament. Suposo que tothom en volia més.

Un altre tema són les escoles, si s’havien de tancar o no. Sincerament, veient com estaven algunes artèries del municipi, crec que per estalviar-nos accidents el millor que es podia fer és tancar les escoles, almenys fins que el pitjor de l’episodi de fred passi i la neteja dels carrers principals hagués conclòs. Naturalment, és una opinió personal i cadascú pot tenir la seva. Altres diran que això és el Pirineu i que no hi ha per tant.

En fi, jo ahir per la tarda em vaig passar una bona estona traient neu de davant del garatge de casa meva. No vaig esperar a que l’Ajuntament o qui fos en solucionés el problema. Abans de criticar tant, és potser més pràctic agafar una pala i treure la neu, sempre que es pugui, és clar. La gent gran potser no pot, però la resta estic convençut que sí.

2 Comments:

At 4:28 p. m., Blogger Unknown said...

Penso exactament com tu, tens més raó que un Sant..., molt queixar-se tothom, però poc agafar la pala i netejar-se la seva neu..., ens agradi o no, vivim a la muntanya.

 
At 8:13 p. m., Blogger Francesc said...

Esric d'acord amb tu Enric, el mateix rebombori de sempre. Que si fan tard!!, que no ho veien venir!!! meys queixes i que cadascú que pugui agafi una pala i ajudi una miqueta.
Tanmateix el tema de les escoles encara no ho tinc clar, és a dir, el dia de la nevada tots a classe però quan para de nevar tots a caseta?. Ja et dic, no ho tinc clar...

 

Publica un comentari a l'entrada

<< Home