31 de maig 2011

Eleccions 2.0

Les passades eleccions municipals han estat les primeres amb omnipresència de les xarxes socials: blocs, Twitter, Facebook... Tant les forces polítiques com els simpatitzants (o els detractors) dels diversos partits que concorrien a les eleccions han llançat les xarxes al remogut oceà d'internet a veure què en pescaven.

Un dels fenòmens més divertits -tot i que de vegades un pèl empipadors- és el dels trolls. Un troll, a internet, és una persona que generalment s'empara en l'anonimat per desqualificar als adversaris -que tracta d'enemics- mostrant conductes i llenguatges grollers i maleducats.

Hem pogut veure això almenys en dos casos: el bloc d'INVICTA PUIGCERDÀ i el troll del facebook autoanomenat Manel Palau. En aquest segon cas, val a dir que hi ha diversos Manel Palau a Puigcerdà reals que res no tenen a veure amb aquest troll que tant a denostat als convergents (perdedors, com ell els anomenava) i que em temo que ha fet perdre uns quants vots a Endavant Cerdanya per l'ús del seu llenguatge groller i fora de lloc.

L'anonimat a internet té els seus avantatges, però també té els seus inconvenients. El principal és que afavoreix el sorgiment dels trolls i de les seves conductes intolerables. Però d'altra banda, també pot afavorir que gent que mai no s'atreviria a dir segons què en públic, faciliti certes informacions des del paraigües protector de l'anonimat. Ja se sap que és molt maco donar la cara, però que te la poden trencar.

Particularment jo sempre he estat partidari de donar la cara, malgrat l'inconvenient que això comporta: pots perdre amics i guanyar-te enemics, però m'agrada parlar clar i català i no tinc cap interès d'amagar-me sota les faldilles de ningú. El resultat és que m'he convertit en persona non grata a l'Ajuntament de Puigcerdà.

Els actuals exgestors municipals no van entendre que jo no tenia res personal en contra d'ells. Però algunes persones fan seu allò de "qui no est mecum, est contra me" (qui no està amb mi, està en contra de mi). Res més lluny de la meva intenció. Però automàticament se'm va voler desqualificar dient que jo era un convergent (perdedor, per descomptat, com si perdre fos cap crim) furibund que no acceptava el resultat de les eleccions.

Hi ha gent que no accepta la crítica i gent que no sap fer crítica. Ja ho hem vist en el comportament d'alguns trolls. Alguns es limitaven a carregar contra qualsevol cosa que es mogués en camp contrari. Altres, es treien una gran quantitat de xifres i d'acusacions d'allò més escandaloses en contra de l'adversari (enemic).

En fi, a mi aquestes coses no m'agraden gens. M'agrada poder dir allò què penso, tant si és a favor com si és en contra. Per desgràcia, crec que la passada administració municipal no l'ha encertada gaire i he pogut dir poques coses favorables. Però això, naturalment, no és culpa meva. Esperem que la nova administració ho faci millor que la que surt. Prefereixo ser positiu que negatiu, a poc que m'ho facilitin.