06 d’abril 2010

Silenci

No deixa de ser estrany veure que un dels pocs actes -per no dir l'únic- on hi participa activament una part important de la població puigcerdanesa és la processó del silenci de divendres sant.

Dic sorprenent perquè en aquets poble, aconseguir que la gent participi en un acte públic massiu i gratuït és gairebé una utopia. Però sembla ser que la processó és una excepció.

Clar que, si grates una mica, veus que no és tan "gratuït" com sembla portes enfora. Per exemple, molts dels participants ho fan perquè "llueix molt" i altres no tenen el més mínim pudor de dir-te que ho fan "pels turistes". Caram! Quina sincera devoció!

I que consti que m'ho crec, perquè quan veig alguns dels participants -no tots van amb el rostre cobert- em queda claríssim que no és la religió el motor principal dels seus actes, en aquest cas, d'anar en processó.

Deixem-ho en una qüestió folklòrica, amb connotacions religioses i tradicionals, perquè si intenten analitzar-ho racionalment em temo que acabarem ben perduts.

Dijous vaig aprofitar i vaig anar a veure una processó mil•lenària a Verges, que inclou la conegudíssima dansa de la mort, realment impressionant. Sota una forta pluja i amb una manteta al cap, vam aguantar estoicament la representació, on hi participa més de mig poble.

Allà, però, es nota la devoció i ho tenen com una cosa molt seva. No endebades, la dansa de la mort ha suportat força bé el pas dels segles, cosa que no es pot dir de les processons de Puigcerdà.

Si algú es pregunta per què en plena època franquista es van deixar de celebrar, potser que pregunti la raó i trobarà molt instructiva la causa. Jo particularment, passo d'aquestes manifestacions religioses en una època en què em sorprén notablement que la gent encara hi cregui en aquestes coses.

1 Comments:

At 8:44 p. m., Blogger Joana said...

A mi també em sorprén molt, però hi ha molta gent que diu que creu i encara més que s'apunta a totes aquestes activitats. A beneïr palmes i palmons, em pensava que ja no hi anava ningú i al contrari, i el mateix com dius a les processons. Som uns descreguts i anirem a l'infern.

 

Publica un comentari a l'entrada

<< Home